Evaluation of a program for the development of formal operational thinking in pre-university students of the city of Quito
Keywords:
Piaget; Constructivism; Cognition; Schemes; Stages; Formal thinking; TOLT test; Ecuadorian test.Abstract
The objective of this evaluation program is to offer results of the research carried out around how the development of formal operational thinking in the pre-university student can be improved, addressing Piaget's scientific contributions and postulates. The instruments applied were: the TRL (Logical Reasoning Test) –adaptation into Spanish of TOLT (Test Of Logical Thinking), built by Tobin and Capie–, and a test designed by Ecuadorian researchers TE. The logical reasoning test consists of five thought schemes: proportionality, variable control, probability, correlation and combinatorial operations. For this, samples were taken from two groups of pre-university students, with ages ranging from 15 to 17 years. With the experimental group GE, ten scheduled class sessions were developed, while only the reagents were applied to the GC control group. Consequently, the main results derived from the factor analysis reveal that both the test components TOLT and the Ecuadorian test TE, can be improved in their results, as long as they are developed in a deliberate and systematic way, indicating significant variations between the pretest and posttest in the experimental group, while in the control group there was no significance; which finely indicates that the program was successful in stimulating formal operational thinking, if not intentionally.
Downloads
References
Arias, T. (2010). Test de Pensamiento lógico de Tobin y Capie: Detalles para la administración. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/45913441/TEST-DE-PENSA- MIENTO-LOGICO-DE-TOBIN-Y-CAPIE.
Atkinson & Hilgard’s. (2003). Introducción a la psicología. España. Editorial Thomson.
Bisagra, L. (2020). Reseña: Jean Piaget, el hombre y sus ideas. La Bisagra. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/131415?page=3.
Botero A, Alarcón D, Palomino D, Jiménez A. (2017). Pensamiento crítico, metacognición y aspectos motivacionales: una educación de calidad. Poiésis, [S.l.], n. 33, p. 85-103, oct. 2017. ISSN 1692-0945. Disponible en: https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/poiesis/article/view/2499
Calero, M. (2009). Teorías y aplicaciones básicas de constructivismo pedagógico. Perú. Editorial San marcos.
Cano, A. (2007). Cognición en el adolescente según Piaget y Vygotsky: ¿Dos caras de la misma moneda? Boletín Academia Paulista de Colombia, 2(150), 151-155, 159. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/946/94627214.pdf
Carretero, M. (2009). Constructivismo y Educación. Buenos Aires. Editorial Piados SAICF.
Castro, E., Peley, R., Morillo, R. (2006) La práctica pedagógica el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista- Revista de Ciencias Sociales, 12(3), 581-587, Recuperado de http://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/13429/13413
Colom, A. (2002). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación. España. Editorial Ariel, S.A.
Domingo Curto, J. M. (2012). Psicología del pensamiento. Barcelona, Spain: Editorial UOC. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/56235?page=270.
Ertmer, P. & Newby, T. (1993). Conductismo, cognitivismo y constructivismo: una comparación de los aspectos críticos desde la perspectiva del diseño de instrucción. Performance improvement quarterly, 6(4), 50-72.
Faas, A. (2018). Psicología del desarrollo de la niñez. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/78809?page=9.
Figueroa H, Muñoz K, Lozano E, Zavala D. (2017). Análisis crítico del conductismo y constructivismo, como teorías de aprendizaje en educación. Open Journal Systems en Revista: REVISTA DE ENTRENAMIENTO. Vol. 4, núm. 1. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/enrevista/article/view/2312
Flavell, J. (1977). La psicología evolutiva de Jean Piaget. Buenos Aires. Editorial Paidós SAICF.
Gray, P. (2007). Psicología. Una nueva perspectiva. México. Editorial Mc Graw Hill. 5ta. Ed.
Gross, R. (2004). Psicología. La ciencia de la mente y la conducta. México. Editorial el manual moderno. SA. De CV.
Hernández C, Pastor A, Rincón A. (2013). Pensamiento matemático en estudiantes universitarios. revistas.ufps.edu.co
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. 5. México: Editorial McGraw Hill.
https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ecomatematico/article/download/72/86.
Lam L. (2015). Sistematización de información sobre desarrollo cognitivo recolectada y revisada u otros que se consideren pertinentes para sustentar las formulaciones de las descripciones de los mapas de progreso de desarrollo del Pensamiento (cognitivo). Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. SINEACE. http://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/handle/sineace/263
Madruga, J. & Delval, J. (2010). Psicología del desarrollo. Madrid, España: Uned.
Márquez Romero, P. (2014). Cómo desarrollar habilidades de pensamiento. Bogota?, Ediciones de la U. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/93365?page=32.
Medina R, Machado L. y Vivango G. (2018). Pensamiento crítico: evolución y desarrollo. Editorial Universo Sur. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/120856?page=103.
Morales A, Frisancho S y Lam L. (2016). Operación de combinatoria experimental en estudiantes que inician la educación universitaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias Vol. 15, Nº 1, 79-97. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen15/REEC_15_1_5_ex976.pdf
Morales, G. (2009). Manual para el trabajo de grado y elaboración del informe investigativo. Loja. Editorial de la UTPL.
Myers, D. (2011). Psicología. Madrid, España. Editorial Médica Panamericana. S.A.
Núñez, N., Anaya, C. & Prieto, Y. (2014). Diseño de un programa para el desarrollo del pensamiento formal en estudiantes de primer semestre de la Universidad del Magdalena (Tesis de pregrado). Universidad del Magdalena, Santa Marta, Colombia.
Ornelas, A. M. (2014). Habilidades básicas del pensamiento. Primera edición. Pearson Educación. https://elibro.net/es/ereader/unibe/37960
Ovejero, M. (2013). Desarrollo cognitivo y motor. Madrid, Spain: Macmillan Iberia, S.A. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/43265?page=115.
Piaget, J. y Ares y Mares. (2007). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona. Editorial Critica, S.L.
Piaget, J. y Inhelder, B. (1996). De la lógica del niño a la lógica del adolescente. Barcelona. Ediciones Paidós Ibperica, S.A.
Piaget, J. y Inhelder, B. (2016). Psicología del niño (18a. ed.). Madrid, Ediciones Morata, S. L. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/116205?page=156.
Piaget, J., Inhelder, B. (2007). Psicología del niño. Madrid: Morata.
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. México. Editorial Pearson. S.A. 6ta.ed.
Shaffer, D. (2000). Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. México. Editorial internacional Thomson Editores. S.A. de C.V. 5ta.ed.
Soler, E. (2006). Conductismo, innovación y enseñanza efectiva. Caracas, Venezuela: Equinoccio.
Teaching and Learning Research Program (TLRP) (2009). Science Education in Schools. Issues, Evidence and Proposals. Londres: University of London.
Tobin, K & Capie, W. (1981).Development and validation of a group test of logical thinking. Educational and Psychological Measurement, 41, 413-424. https://doi/abs/10.1177/001316448104100220
UNESCO - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005). Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años. Santiago de Chile: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139003s.pdf
UNESCO - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2006). Construyendo ciudadanía a través de la educación científica. Proyecto: Con Ciencias para la sostenibilidad. Santiago de Chile: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001595/159537S.pdf
Zarzar Charur, C. (2016). Métodos y pensamientos críticos 1. México, México: Grupo Editorial Patria. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unibe/40422?page=8.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 M.Sc. Vinicio Ramón Vinicio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















