The welfare units in private higher education institutions: approach from the reform to the organic Law of Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55867/qual25.08

Keywords:

Welfare Units, Organic Law on Higher Education, Health Promotion, Private Higher Education Institutions

Abstract

The Private Higher Education Institutions of Ecuador must have a Welfare Unit designed to guarantee constitutional rights, including health and its promotion. However, its scope and attributions have undergone modifications from the Organic Law of Higher Education of 2010 to the reform of 2018. This implies a new conception of its approach and operation, both of the governing bodies of health and higher education, as well as of the own HEIs that contain them. The research was qualitative and was approached on the basis of open interviews carried out in the Welfare Units of three private HEIs, which share a similar territorial context and have nearby health and higher education regulatory bodies, which were also interviewed. Policies and guidelines, comprehensive health promotion, scope of functions, inclusion in the new attributions, linkage and inter-institutional support were explored, which allow revealing the conception and scope of the new focus of the welfare units. The welfare units show differentiated progress in the implementation of the scope and attributions designated in the law. It is suggested to promote the formation of interuniversity nodes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivonne Pérez, UNEXCA (CUPJLPR)

Doctora en educación, Magíster en educación ambiental, Profesora en biología y ciencia general, Enfermera Profesional.

Marcelo Ramírez Terán, Universidad Israel UISRAEL

Profesor Titular de la Universidad Israel (Quito, Ecuador). Doctor en Ciencias de la Educación y Magíster en Desarrollo de la Inteligencia y Educación por la Universidad Técnica Particular de Loja. Magíster en Docencia Universitaria e Investigación Educativa por la Universidad Nacional de Loja. Magíster en Educación por la Universidad Tecnológica América. Máster Universitario en Edición por la Universidad de Salamanca. Diplomado en Diseño y Evaluación de Proyectos de Desarrollo por la Flacso, sede Ecuador. Asesor/Consultor de Brain Gym por Brain Gym® International.

Miguel Aizaga Villate, Universidad Israel UISRAEL

Posdoctorado en Gerencia, Doctor en ciencias administrativa, Magíster en relaciones industriales mención recursos humanos, Diplomado en pedagogía, Licenciatura en administración y Licenciatura en contaduría pública

Nayade Domenech Polo, Instituto Superior Consulting Group Ecuador Esculapio

Doctora en Ciencias de la Educación, MSc. Ciencias Aplicadas a la Ingeniería, área: física, Licenciada en Física (Física)

References

Carta de Edmonton para universidades promotoras de salud e instituciones de educación superior (Octubre de 2005) Recuperado: https://www.javeriana. edu.co/documents/245769/3057616/Carta_de_Edmonton_Universidades_ Promotoras_de_Salud_2005.pdf/71be3646-f745-4c5e-a1ad-9abc1636e02c

Carta de Okanagan para la promoción de la salud de Universidades y Colegios (Junio de 2015) Recuperado: https://fundadeps.org/ recursos/Carta-de-Okanagan-para-la-Promocion-de-la-Salud-en-Universidades-e-Instituciones-de-Educacion-Superior/

Constitución de la República del Ecuador [Const] Art. 3, 27 y 32, (20 de octubre de 2008) Registro Oficial Nº 449 de 20-oct-2008.

Coronel y Marzo (2018) Determinantes sociales y de salud protectores en el ámbito universitario. Medisan. https://www.redalyc.org/journal/3684/368457320015/

Declaración de Ambato por la salud y el bienestar en las universidades del Ecuador (febrero, 2016) Disponible: https://bea39f6a-291b-4f6e920982ed 1a24fae7.filesusr.com/ugd/ cfb751_7fcf1a796cf143c294bebe43ace96153.pdf

Duarte-Cuervo, C. (agosto, 2015) Comprensión e implementación de la promoción de la salud en instituciones de educación superior en Colombia. Rev. Salud Pública. 17(6): 899-911. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v17n6.44713

Endo, N. y Ramírez, C. (2018). La Universidad como promotora de salud. Compiladores Muñoz Cuartas, L., & Rosero Pérez, M. et al. (2018). Universidad saludable: Una estrategia interdisciplinaria para la construcción de un entorno saludable [Ebook]. Editorial Universidad Santiago de Cali. http://repository.usc.edu.co:9191/xmlui

Ley Orgánica Contra el Consumo y Microtráfico de Drogas. (21 de agosto 2020) Registro Oficial N° 266, 13 de agosto del 2020. República del Ecuador. https://www.registroficial.gob.ec/index.php/ registro-oficial-web/publicaciones/ suplementos/item/download/12556_f332e17b36b9e925200c5872e28dadbf

Ley Orgánica de Educación Superior (12 de octubre 2010) última modificación 2 de agosto 2018. https://www.ces.gob.ec/documentos/ Normativa/LOES.pdf

Martínez, M. (2002). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas.

Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación (06 junio 2019) Decreto Ejecutivo 742 Registro Oficial Suplemento 503. https://www.educacionsuperior.gob.ec /wp-content/uploads/2021/05/reglamentoalaloes.pdf

Published

2023-01-02

How to Cite

Pérez, I., Ramírez Terán, M., Aizaga Villate, M., & Domenech Polo, N. (2023). The welfare units in private higher education institutions: approach from the reform to the organic Law of Higher Education. Revista Qualitas, 25(25), 125 - 138. https://doi.org/10.55867/qual25.08

Issue

Section

EDUCACIÓN Y TIC'S