Digital Teaching Methodologies in Pre-school Education

Authors

  • Ramón Pineda Varela Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador Esculapio
  • Tonato Cruz Tonato Cruz Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador-Esculapio
  • Yadira Elizabeth Calero Cisneros Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador-Esculapio
  • Iris Priscila Chapin Olivero Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador-Esculapio

DOI:

https://doi.org/10.55867/qual29.04

Keywords:

active methodologies, technological tools, ICT, mediated learning, early childhood education, technological competencies

Abstract

The rapid advancement of technology has impacted all areas of societies worldwide. The educational sector is a crucial context where teaching and learning methodologies that integrate ICTs must emerge, as education is the means of training and preparing future citizens. This research aims to "Characterize the theoretical dimensions of Digital Didactic Methodologies for Strengthening the Teaching-Learning Process in Early Childhood Education." The study was framed within documentary research. The method used was conceptual mapping, drawing on theoretical references across eight conceptual axes related to the study variables "Digital Didactic Methodologies" and "Learning in Early Childhood Education." The results revealed a limited amount of literature on the application of digital teaching methodologies at the early childhood level, highlighting the need to delve deeper into this field of knowledge. However, the study successfully conceptualized the essential elements for effective teaching through ICT mediation, including: the characteristics and needs of students, didactic methodologies, and pedagogical strategies from active educational approaches that can be linked with technological tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, D., y Mera, A. (2023). Estrategias didácticas para generar situaciones de aprendizaje significativo en matemáticas utilizando herramientas digitales. Revista Dominio de las Ciencias, 9(1), 168-185. Recuperado de: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3125.

Bedón, V. y Cedeño, L. (2023). Juegos de aprendizaje en línea para la formación de nociones lógico-matemática en Educación Inicial. ReHuSo, 8(1), 34-48. Recuperado de: https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.5439.

Bermeo, Y., Hernández, J., Silvano., Tobón S. (2016). Análisis Documental de la v heurística mediante la Cartografía Conceptual. Revista Ra Ximhai, 12(6), 103-121. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id.

Berrones, L.; Tapia, D., Bautista J., y Moposita, D. (2023). Explorando el aprendizaje ubicuo: Características, desafíos y experiencias en la era digital. Dominio de las Ciencias, (9) 2, 1875-1895. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3382.

Bourbour, M. (2020): Using digital technology in early education teaching: learning from teachers’ teaching practice with interactive whiteboard, International Journal of Early Years Education, 31(1) 269-286. Recuperado de: https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848523.

Boza Aguirre, J., y Torres Quiridumbay. (2021). Perspectiva sobre la educación inicial y el acceso a las TIC: Revisión crítica de la literatura. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(2), 47-56. Recuperado de: https://doi.org/10.5281/zenodo.5512871.

Buenaño, N., González, J., Mayorga, E., y Espinoza, L. (2021). Metodologí­as activas aplicadas en la educación en línea. Revista Dominio de las Ciencias, 7(4), 763-780. Recuperado de:https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2448.

Burgos, V., Molina, M., y Carvajal, E. (2020). La Neuroeducación en el Aprendizaje de los Preescolares. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(3), 83-92. Recuperado de: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/231.

Carrillo, M., García, D., Ávila, C., y Erazo, J. (2020). El juego como motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje del niño. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 430-448. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610739.

Chong, P., y Marcillo, C. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Revista Dominio de la Ciencias, 6(3), 56-77. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539680.

Collantes-Lucas, M. A., & Aroca-Fárez, A. E. (2024). Aprendizaje lúdico en la era digital apoyado por las TIC en niños de 4 a 5 años. MQR Investigar, 8(2), 596-620. Recuperado de: Recuperado de: https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.596-620.

Domínguez, P., y Fernández, C. (2023). Percepción de la familia de niños de educación parvularia frente al aprendizaje mediado con tecnologías de la información y comunicación (TIC) en tiempos de COVID-19. Revista Información tecnológica, 34(2), 125-136. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642023000200125&lng=en&nrm=iso&tlng=en.

García-Vinces, A. M., Zavala, G. L. T., Cabal-Moreira, A. O., y Candela-García, F. M. (2022). Impactos de las tecnologías de la información y comunicación en la educación inicial postpandemia. CIENCIAMATRIA, 8(3), 2046-2064. Recuperado de: https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.940.

Guaypatín, O., Mantilla, C., Callo, L., y Sigcha, E. (2024). Avance de las TIC en la matemática: impacto en la Sociedad y la Educación Inicial. Revista Científica de Innovación Educativa y Sociedad Actual "ALCON", 4(2), 90-102. Recuperado de: http://soeici.org/index.php/alcon/article/view/106.

Hernánndez-Sampieri, R., y Mendoza-Torres, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Edit. McGraw Hill.

Konka, A.,y Erden,F. (2021). Digital Technology (DT) Usage of Preschool Teachers in Early Childhood Classrooms. Journal of Education and Future, 19, 1-12. Recuperado de:https://dergipark.org.tr/en/pub/jef/issue/60289/627809.

Macías Merizalde, A. M., y Llumiquinga Quispe, S. R. (2021). Proceso de enseñanza aprendizaje en la educación inicial desde entornos virtuales, a partir de un software educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1), 12-22. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778113003.pdf.

Ministerio de Educación. (2022). Plan Estratégico Institucional 2021-2025. Recuperado de:https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/02/PLAN-ESTRATEGICO-INSTITUCIONAL_2021-2025.pdf.

Ministerio de Educación. (2021). Agenda Educativa Digital 2021-2025. Recuperado de:https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2022/02/Agenda-Educativa-Digital-2021-2025.pdf.

Nenger, E., Rivera, M., Gómez, C., García, I., Bernal, R., y Aguilar, F. (2024). Estimulación de destrezas en niños de educación inicial en la era digital con apoyo de un aula interactiva. GADE: Revista Científica, 4(1), 188-205. Recuperado de: https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/366.

León, J., García, D., Erazo, J., y Narváez, C. (2020). Metodologías activas para la enseñanza-aprendizaje en educación inicial: Una experiencia con Golescogami. CIENCIAMATRIA, 6(3), 260-285. Recuperado de: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/401.

León, E. E. N., Gutierrez, M. J. R., Avilés, C. E. G., Álvarez, I. G., Cerza, R. E. B., y Enriquez, F. D. A. (2024). Estimulación de destrezas en niños de educación inicial en la era digital con apoyo de un aula interactiva. GADE: Revista Científica, 4(1), 188-205. Recuperado de: https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/366.

Peña, Tania (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), e340545. Recuperado de: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e340545.

Ponce Mera, P., y Arroyo Vera, Z. J. (2022). Estrategia didáctica para favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje virtual en niños de educación inicial. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 10(20), 16-25. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8336514.

Rad, D., Egerau, A., Roman, A., Dughi, T., Balas, E., Maier, R., Ignat, S., & Rad, G. (2022). A Preliminary Investigation of the Technology Acceptance Model (TAM) in Early Childhood Education and Care. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(1), 518-533. Recuperado de: https://doi.org/10.18662/brain/13.1/297.

Saladino, M., Marín, D., San Martín, A. (2020). Percepción docente del aprendizaje mediado tecnológicamente en aulas italianas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(3), 175-194. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27468063010.

Undheim, M. (2022). Children and teachers engaging together with digital technology in early childhood education and care institutions: A literature review. European Early Childhood Education Research Journal, 30(3), 472-489. Recuperado de: https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1971730.

UNESCO. (2014). Enfoques Estratégicos sobre las TIC en Educación en América Latina y el Caribe. Oficina de Santiago. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223251.

Villamarín, K., Salvatierra, N., Morán, M., Rosero, A., y Defas, V. (2023). Herramientas digitales para preparatoria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 7783-7798. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5916.

Villamizar, M. (2021). Metodologías activas a través del juego y el interés de los niños y niñas de 5 a 6 años en Preescolar. Revista Educación, 45(2). Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44066178020.

Wahyuningsih, S., Nurjanah, N. E., Rasmani, U. E. E., Hafidah, R., Pudyaningtyas, A. R., y Syamsuddin, M. M. (2020). STEAM Learning in Early Childhood Education: A Literature Review. International Journal of Pedagogy and Teacher Education, 4(1), 33-44. Recuperado de: https://doi.org/10.20961/ijpte.v4i1.39855.

Published

2025-01-06

How to Cite

Pineda Varela, R., Tonato Cruz, M. J. ., Calero Cisneros, Y. E. ., & Chapin Olivero, I. P. . (2025). Digital Teaching Methodologies in Pre-school Education. Revista Qualitas, 29(29), 056 - 073. https://doi.org/10.55867/qual29.04

Issue

Section

EDUCACIÓN Y TIC'S

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.