Marketing tools for the development of higher education
DOI:
https://doi.org/10.55867/qual29.03Keywords:
digital marketing, 4P marketing, educational marketing, technological tools, higher educationAbstract
Marketing plays a relevant role in society, it is a tool used in organizations as a management strategy, with the purpose of improving the services they provide. In the educational sector, it is present with the 4Ps model, and with the use of technological platforms and social networks, they create effective marketing strategies. The present research aims to "Characterize the elements of Marketing tools for the development of sustainable scientific production." The study was framed in documentary research. Conceptual cartography was used as a method, taking theoretical references following eight conceptual axes related to the study variables of digital marketing strategies. As a result, a limited amount of bibliography was evidenced on the application of marketing strategies, marketing mix, their importance, planning strategies, their impact on organizations, evidencing the need to continue investigating in this field of study.
Downloads
References
Alzate, L., Martinez, O., Bernardez, K., (2023). Reflexiones prospectivas de la investigación científica en la evaluación de la calidad en educación superior en el contexto latinoamericano. Revista identidad bolivariana. Vol 6. https://identidadbolivariana.itb.edu.ec/index.php/identidadbolivariana/article/view/226/230
Baena, G., (2017). Metodología de la investigación Serie integral por competencias. Recuperado de http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf
Caizaluiza, D., Condor, B., Torres, J., Vinueza, F., Casagallo, E., (2024). Aplicación de estrategias de marketing digital para atraer a estudiantes en educación superior. Ciencia científica, Revista Latina, Multidisciplinar. México. Volumen 8, Numero 4. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12848?form=MG0AV3
Caridad, M., Rico, J. D., y Galviz, D. (2023). Marketing holístico para reducción de GAPs del servicio en pequeñas y medianas empresas hoteleras de Colombia. Revista Venezolana De Gerencia, 28(No. Especial 9), 53-67. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.e9.4
Darmawan, D., y Grenier, E. (2021). Competitive Advantage and Service Marketing Mix. Journal of Social Science Studies (JOS3), 1(2), Article 2. https://doi.org/10.56348/jos3.v1i2.9
Delmonte, N., (2021). Use of the Marketing Mix in Transnational Higher Education Institutions: A Literature Review. Uso del marketing mix en instituciones transnacionales de educación superior: una revisión de la literatura. JEPAIR Multidisciplinary Research. Vol. 43. DOI: https://doi.org/10.7719/jpair.v43i1.719
Donktor, l., (2021). Marketing mix and students’ enrolment in institutions of higher learning. Marketing mix y la matriculación de estudiantes en las instituciones de educación superior. Journal of Management and Business Education, 4(2), 150-164. https://doi.org/10.35564/jmbe.2021.0009
Estrada, R. C., & Navarro, P. M. (2023). Educación virtual y marketing educativo como estrategias de proyección nacional e internacional de posgrados en ciencias farmacéuticas y bioquímicas en universidades públicas de Bolivia. Apuntes Universitarios, 13(3), Article 3. https://doi.org/10.17162/au.v13i3.1522
Flores, M., Llanos, E., Becerra, A., Peña K., Llanos M., (2023). Endomarketing, felicidad, talento una cuestión de recursividad en América latina: Revisión de literatura 2018-2023. 21st LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Leadership in Education and Innovation in Engineering in the Framework of Globaltransformations: Integration and Alliances for Integral Development” https://laccei.org/LACCEI2024-CostaRica/papers/Contribution_225_final_a.pdf
García, L., Arrubla, J., Aristizábal, J., Restrepo, M., (2020), Análisis de las estrategias de marketing relacional en instituciones de educación superior de Colombia y España. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 10(20), pp. 343-359. https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.09
García, R., (2014). Metodología de la investigación. Ciencias Sociales. Recuperado de https://isae.metabiblioteca.org/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=1175
Gómez-Bayona, L., Arrubla-Zapata, J. P., Aristizábal Valencia, J., Restrepo-Rojas, M. J., Gómez-Bayona, L., Arrubla-Zapata, J. P., Aristizábal Valencia, J., & Restrepo-Rojas, M. J. (2020). Análisis de las estrategias de marketing relacional en instituciones de educación superior de Colombia y España. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 10(20), 343-359. https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.09
Gómez, L. y Tauro M., (2023). Evolución del marketing 1.0 al 5.0. revista cea vol. vii n.º 1, Articulo 1. https://revistas.uns.edu.ar/cea/article/view/3980/2456
González, F., (2021). El marketing 5.0 y su efecto en la estrategia empresarial del sector industrial en España. REDMARKA. Revista de marketing aplicado, 25(1), https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=707778208001
Gordillo, L., Domínguez, B., Vega, C., De la Cruz, A., Mario, A., (2020). El marketing educativo como estrategia para la satisfacción de alumnos universitarios. Revista Propósitos y Representaciones. Vol. 8, N° SPE(1), e499. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE1.499
Gutiérrez, R., (2023). El marketing interno, dimensiones que lo integran y su importancia dentro de las organizaciones. Revista FAECO sapiens vol. 6, núm.http://portal.amelica.org/ameli/journal/221/2213811007/2213811007.pdf
Harbi, A., y Maqsood, M., (2022), Adoption of Digital Marketing in Educational Institutions: ACritical Literature Review. International Journal of Computer Science and Network Security, VOL22No.4. https://scholar.google.co.ve/citations?user=vmPC8IEAAAAJ&hl=es&oi=sra
Kotler, P., Keller, K., (2012). Dirección de Marketing. Recuperado de https://www.leo.edu.pe/wp-content/uploads/2019/12/direccion-de-marketing-philip-kotler-1.pdf
Kotler, P., Armstrong, G., (2017). Marketing. Recuperado de https://www.academia.edu/117648013/Libro_marketing_kotler_16_edicion_compress
Kotler, P., Kartahaya, H., y Setiawan I., (2014). Marketing 4.0. Recuperado de https://www.erickhurtado.click/wp-content/uploads/2023/11/Marketing-4.0-Philip-Kotler.pdf
Lozano, B., Toro, M., Calderón, D., (2021). El marketing digital: herramientas y tendencias actuales. Revista Ciencias Técnicas y Aplicadas. Vol. 7, núm. 6. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i6.2371
Medina, M., Rojas, R., Bustamante, W., Loaiza, R., Martel, C., (2023). Metodología de la investigación: Técnicas e instrumentos de investigación. Recuperado de https://doi.org/10.35622/inudi.b.080
Mero, K., Mero, C., Merchan, C., (2020). Marketing digital al servicio de la gestión universitaria. Caso de estudio: la carrera ingeniería de sistemas de la UNESUM, Ecuador. Revista Sinapsis. Vol 1, Nro 16. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8474706.pdf
Monferrer, D., (2013). Fundamentos de Marketing. Recuperado de https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/49394/s74.pdf
Monterrubio E., y Gordillo, L., (2023). Estudio comparativo del uso del marketing digital: redes sociales en Instituciones de Educación Superior de México y América Latina. Revista Iberoamericana para la investigación y desarrollo educativo. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1480
Nuñez, E., y Miranda, J., (2020) El marketing digital como un elemento de apoyo estratégico a las organizaciones. Revista Cuadernos Latinoamericanos de Administración, vol. 16, núm. 30. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v16i30.2915
Patiño, E., (2024) caracterización del marketing mix: una revisión sistemática de la literatura académica entre 1960 y 2023. Vivat Academia. Revista de Comunicación. 157, 1-17. http://doi.org/10.15178/va.2024.157.e1519
Ramírez, A., (2020). Estrategia del marketing digital. Recuperado de https://www.google.co.ve/books/edition/Estrategia_de_Marketing_Digital/bJXUDwAAQBAJ?hl=es&gbpv=1
Rivero Jiménez, M.; León Urdaneta, E.; Flores Nessi, E. (2022). Tendencias actuales y estrategias del Marketing educativo en instituciones universitarias: Una revisión de la literatura científica. Experior, 1 (1), 62-75. https://doi.org/10.56880/experior11.7
Ruiz, J., (2024). El crecimiento de las Pymes a través de la Mercadotecnia Digital: Revisión Sistemática. Revista Journal Scientific MQRInvestigar Vol.8 No.2. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1455/4893
Ruiz, M., y Avalos R., (2020). Contenido generado por los usuarios, su relación con la personalidad de marca y el valor de marca. Revista index.comunicación, 10(1), 125-147. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7549642.pdf
Sujo, T., Sonal, K. (2020). Consumer skepticism towards cause related marketing: exploring the consumer tendency to question from emerging market perspective. Escepticismo del consumidor hacia las causas relacionadas marketing: explorar la tendencia del consumidor cuestionar desde la perspectiva de los mercados emergentes. International Review on Public and Nonprofit Marketing https://doi.org/10.1007/s12208-020-00244-5
Tobón, S. (2013). Evaluación de conceptos académicos con la cartografía conceptual. Cartografía conceptual: estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías. México: CIFE.https://issuu.com/cife/docs/s__ntesis_de_la_cartografia_concept/9
Varón Sandoval, A., Martín Castejón, P. J., & Zapata Castillo, L. C. (2023). Neuromarketing: entre la emoción y la razón. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 31(2), 9–20. https://doi.org/10.18359/rfce.5785
Villa, L., Constante, J., Chaluisa, S., y Guerrero, C. (2024). Planificación Estratégica y Estilos de Gestión de Crisis en las Organizaciones Empresariales: una Revisión de la Literatura. Tesla Revista Científica, 4(1), e334. https://doi.org/10.55204/trc.v4i1.e334
Villacrés, M., Niama, L. M., & Barba, R. (2022). Marketing holístico: modelización del comportamiento de los consumidores de productos de comercio justo. ConcienciaDigital, 5(1.3), 26-55. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i1.3.2093
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alexis Gerardo Benavides Vinueza, Juan Pablo Morales Aldeán, David Alexander Morales López, Elizabeth Alexandra Girón Pastuizaca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















