Evaluation of the performance of human capital in higher education institutions

Authors

  • Priscila Yadira Barrera Carmona Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador
  • José Roberto Zurita Guevara Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador-Esculapio
  • Murillo Villacis Murillo Villacis Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador-Esculapio
  • Pamela Elizabeth Pasato Guallpa Instituto Superior Tecnológico Consulting Group Ecuador-Esculapio

DOI:

https://doi.org/10.55867/qual29.02

Keywords:

human capital, job performance, performance evaluation, organizational management, higher education

Abstract

Organizations require mechanisms capable of recognizing, accompanying and guiding human capital in job performance so that companies have a group of competent people who contribute to the achievement of corporate objectives. For this reason, performance evaluation is one of the most viable mechanisms to guarantee the quality of service that is desired to be provided. The objective of this research is to characterize the key theoretical elements of performance evaluation for the optimization of human capital management in Higher Education Institutions. The methodology was framed in documentary analysis based on theoretical categories such as Work Performance and Performance Evaluation, using refereed and indexed journals as a source of information. The procedure used consisted of a documentary review through categories and central questions. The results showed the importance of human capital management from skills and knowledge as a source of competitive advantage to optimize work and organizational performance. HEIs are institutions where knowledge is produced, which is why they require a good performance evaluation system that allows the institution to be directed from competencies to growth, competitiveness and development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bayser, S. (2022). Motivación y desempeño laboral en el personal de enfermería de una institución pública de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Salud, Ciencia y Tecnología, 2(1). Recuperado de: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=109077.

Bermeo, Y., Hernández, J., Silvano., Tobón S. (2017). Análisis Documental de la v heurística

mediante la Cartografía Conceptual. Revista Ra Ximhai, 12(6), 103-121. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id.

Bohórquez, E., Pérez, M., Caiche, W., & Benavides Rodríguez, A. (2020). La motivación y el desempeño laboral: el capital humano como factor clave en una organización. Universidad y Sociedad, 12(3), 385-390. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202020000300385&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

Cantú, N., Pedraza, N., y Mader, S. (2023). Relación del clima laboral, satisfacción, compromiso y desempeño del capital humano en dependencias de educación superior. Revista Formación universitaria, 16(4), 11-20. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-50062023000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=pt.

Carrión-Agila, E., Erazo Álvarez, J., Narváez Zurita, C., & Trelles Vicuña, D. (2019). La lógica difusa como herramienta para la evaluación del desempeño de los servidores públicos. CIENCIAMATRIA, 5(1), 215-244. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.265

Cenepo-Cabanillas, A. & Gonzales-Sulca, A. (2023). Motivación y desempeño en colaboradores empresariales. Revista JANG, 1(1), 30-39. https://doi.org/10.18050/jang.1.1.2023.3.

Chicaiza, E., Salazar, C., y Chávez, H. (2023). Gestión del talento humano y el desempeño laboral. Caso de estudio “Lácteos Maribella”. Religación: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(35). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8910614.

Corona, J., Palacios, G., Oliva, D. (2023). Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. Revista RA XIMHAI, 19(1), 67-83. Recuperado de: https://raximhai.uaim.edu.mx/index.php/rx/article/view/219.

Dima, A., Clodnitchi, R., Istudor, L., y Luchian, I. (2019). Business excellence models in higher education – innovative solutions for management performance. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 13(1), 38-46. Recuperado de: https://www.sciendo.com/article/10.2478/picbe-2019-0005.

Jannah, R. (2023). Human Relationship Management Implementation Strategy in Improving The Performance of Educators in Higher Educational Institutions. Asian Journal of Engineering, Social and Health, 2(12), 1531-1538. Recuperado de: https://ajesh.ph/index.php/gp/article/view/188.

Kaira, W., & Phiri, J. (2022) . A Model for Improved Knowledge Management Performance in Higher Education Institutions in Developing Countries: A Case of Zambia. Open Journal of BusinessandManagement,10,543-563. https://doi.org/10.4236/ojbm.2022.101030.

Mendieta, M., Erazo, J., y Narváez, C. (2020). Gestión por competencias: Herramienta clave para el rendimiento laboral del talento humano del sector hospitalario. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10), 287-304. Recuperado de: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/696.

Lora, H., Castilla, S. y Guzmán, M. (2020). La gestión por competencias como estrategia para el mejoramiento de la eficiencia la eficacia organizacional Revista Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), 83 – 94. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6291.

Pagán-Castaño, E., Garrigós-Simón, F. J., y Sánchez-García, J. (2020). El papel mediador del bienestar en el efecto de la gestión de los recursos humanos sobre el desempeño. Esic Market Economics and Business Journal, 52(1), 45-68. https://doi.org/10.7200/esicm.168.0521.1

Palmira, P. (2021). La gestión por competencias para el desarrollo organizacional en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Industrial Data, 24(1), 97-120. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/pdf/idata/v24n1/1810-9993-idata-24-01-97.pdf.

Pashanasi, B., Gárate, B., y Palomino, G. (2021). Desempeño laboral en instituciones de educación superior: una revisión Latinoamericana de literatura. Revista Comuni@cción, 12(3), 163-174. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2219-71682021000300163&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

Ramaditya M, Maarif MS, Affandi J and Sukmawati A (2022). Reinventing talent management: How to maximize performance in higher education. Front. Educ. 7:929697. Recuperado de: https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2022.929697/full.

Ramírez, M., y Manjarrez, N. (2022). Habilidades blandas y habilidades duras, clave para la formación profesional integral. Ciencias Sociales y Económicas, 6(2),27-37. Recuperado de: https://revistas.uteq.edu.ec/index.php/csye/article/view/590.

Salazar, E., y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.pdf.

Salazar, L., y Ospina, Y. (2019). Satisfacción laboral y desempeño. Colección Académmicas de Ciencias Estratégicas, 6(1), 48-67. Recuperado de: https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/9384.

Sierra, R. (2022). Gestión del talento humano como estrategia para el óptimo desempeño laboral: Un estudio de revisión sistemática. Business Innova Sciences, 3(3), 61-76. Recuperado de: http://www.innovasciencesbusiness.org/index.php/ISB/article/view/119.

Susanto, P., Sawitri, N., Ali, H., Suroso, S., y Sastrodiharjo, I. (2023). Performance Management As a Mediation of Variable of Competence and Coaching Skills That Impacts Organization Sustainability. Formosa Journal of Multidisciplinary Research, 2(4), 719-728. Recuperado de: https://journal.formosapublisher.org/index.php/fjmr/article/view/3792.

Torres-Rosero, E. C. ., Chasin-Arroyo, Z. J. ., Angulo-Lara , M. ., Raptis-Estupiñán , K. V. ., Quisaguano-Calo, M. F. ., Quiñonez-Guagua , C. E. ., & Reina-Tello, M. E. . (2023). La evaluación de desempeño y sus efectos en la calidad de vida laboral del trabajador. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 3(1), 215–218. Recuperado de: https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.618.

Vera, K., Loor, G., Esquivel, R. (2022). Desempeño y gestión por competencias del talento humano en la Fundación Fondo Ecuatoriano Popularum Progressio. Revista UNIANDES EPISTEME, 8(3), 350-363. Recuperado de: https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1969.

Zaragoza Andrade, W. A., Pineda Martínez, J. A., Salazar Nogueda, L. A., & Silva Aguilar, G. I. (2023). Desempeño Laboral. Revisión literaria. Commercium Plus, 5(1), 1–12. Recuperado de: https://doi.org/10.53897/cp.v5i1.638.

Published

2025-01-06

How to Cite

Barrera Carmona, P. Y., Zurita Guevara, J. R., Murillo Villacis , R. I. ., & Pasato Guallpa, P. E. . (2025). Evaluation of the performance of human capital in higher education institutions. Revista Qualitas, 29(29), 015 - 032. https://doi.org/10.55867/qual29.02

Issue

Section

EDUCACIÓN Y TIC'S