Family environment in the academic performance of students in the fourth year of the Flavio Alfaro Educational Unit N 52, Flavio Alfaro Canton, Manabí, Ecuador

Authors

  • Beatriz Lilibeth Vera Moreira Maestría en Educación Básica Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí extensión Chone
  • MSc. Bárbara Fernández Sanabria Docente Maestría en Educación Básica Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí extensión Chone https://orcid.org/0000-0002-0621-8188

DOI:

https://doi.org/10.55867/qual26.05

Keywords:

strategies, cognitive skills, tools

Abstract

During the development of the teaching process in basic education, it is observed that students, when presenting the tasks, have limitations in carrying out activities of reading, writing, experimental practical exercises in mathematics. In the specific case of the Flavio Alfaro educational unit, fourth-year students show slowness in extracurricular reading comprehension and little comprehension of independent study that is related to the subject of mathematics. Therefore, this investigative work aims to determine strategies to develop work with parents that contribute to strengthening the cognitive skills of fourth-year students of the Flavio Alfaro Educational Unit No. 52. With a quantitative approach, this work of research measures the variables family environment and academic performance. With a non-experimental design and correlational scope, a questionnaire validated by experts is applied, which determines that home visits should be increased as a technique with the potential to promote the participation of parents in the education of their children, enhance the formal instances of meetings between families. , teachers and principals, interviews between teachers and parents and the more frequent use of information technologies that provide them with tools to carry out certain tasks

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonilla Guachamín, J. A. (2020). Desafíos Humanos ante el COVID-19, 2 Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, Vol. 9, Núm., 89-98.

Organización de Naciones Unidas , p. (23 de junio de 2020). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020: Inclusión y educación – Todos y todas sin excepción. Educación en el Mundo 2020 Inclusión y educación: https://reliefweb.int/report/world/informe-de-seguimiento-de-la-educaci-n-en-el-mundo-2020-inclusi-n-y-educaci-n-todos-y

Amman, A. d. (1996). NACIONES UNIDAS. Foro consultivo internacional de la educación para todos.

Aracena, M. L. (2011). Evaluación de la efectividad de programas de visitas domiciliarias para madres adolescentes y sus hijos/as. . Revista Médica de Chile, 139(1), 60-65.

Botía, B. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación, 339, 119-146.

Bruner, J. (2007). La Educación, puerta de la cultura. Enducere, 595-604. La Educación, puerta de la cultura: https://www.redalyc.org/pdf/356/35640844003.pdf

Caballero, C. A. (2007). Relación de burnout y rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios en estudiantes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana.

Cubero, B. E. (2019). file:///C:/Users/HP/Downloads/TESIS%20ENTORNO%20FAMILIAR%20INFLUENCIA%20RENDIMIENTO%20ESCOLAR1.pdf

Edel Navarro, R. (2003). REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación . El rendimiento académico, 1(3).

Educación en el Mundo 2020 Inclusión y educación. (2020). Educación en el Mundo 2020 Inclusión y educación: https://www.cea.es/seguimiento-de-la-educacion-en-el-mundo-2020-inclusion-y-educacion/#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20a%20nivel%20mundial,que%20se%20han%20quedado%20atr%C3%A1s.

Franklin, C. K. (2009). A meta-analysis of published school social work practice studies 1980-2007. . Research on Social Work Practice,, 19(6), 667-677.

Hoover-Dempsey, K. W. (2006). Why do parents become involved? research findings and implications. The elementary school journal,, 106(2), 105-130.

Hummel, M. &. (1996). A program to addess issues of academic a chievement and retention. El estudiante y su entorno familiar , 33,2,28-33. A program to addess issues of academic a chievement and retention: https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1922/1724

León, A. (2007). ¿Qué es la educación? Educere, vol. 11, núm. 39, 595-604. https://www.redalyc.org/pdf/356/35640844003.pdf

López , S. (2010). La entrevista con las familias. Padres y maestros ~ Nº 336, 12-16. https://core.ac.uk/download/pdf/61918949.pdf

Martínez, B. H. (2013). Causas del bajo rendimiento escolar origina un alto nivel de deserción escolar y habilidades para estudiar ayudan a mejorar el rendimiento escolar. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo , Publicación # 11 . https://1-11.ride.org.mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/viewFile/660/646

Meza Rodríguez, L., & Trimiño Quiala, B. (s.f.). Participación de la familia en la educación escolar: resultados de un estudio exploratorio. Revista EduSol, V20- No 73, 1729-8091. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v20n73/1729-8091-eds-20-73-13.pdf

Narro Robles, J., Martuscelli Quintana, J., & Barzana García, E. (2012). Plan de diez años para desarrollar el Sistema Educativo Nacional. México: UNAM. http://www.planeducativonacional.unam.mx

Openshaw, L. (2009). Social work in schools. . New York: The Guildford press.

Pérez Herrero, M., & Martínez González, R.-A. (2006). Educación familiar y tecnologias de la información y la comunicación. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 2, núm. 1, 567-576. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832312048.pdf

Quiroga López, K., & Moreta Criollo, D. (Junio de 2018). Ausencia de los padres y el rendimiento académico de los estudiantes del sexto año de la Escuela de educación básica Centro Escolar Ecuador de la ciudad de Ambato. Trabajo de graduación previo a la obtención del título de Licenciado en Trabajo. Universidad Técnica de Ambato.: https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/28062/1/FJCS-TS-267.pdf

Rayo, J. T. (1999). El derecho a la educación. El derecho a la educación: http://portaileip.org/espagnol/publicaciones/El_DERECHO_A_LA_PAZ.pdf

Razeto Pavez, A. (2016). Estrategias para promover la participación de los padres en la educación de sus hijos: el potencial de la visita domiciliaria. Estudios Pedagógicos XLII, N° 2, 449-462. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v42n2/art26.pdf

Rojas Neira, G. A. (julio de 2019). Participación de los padres de familia en el proceso de alianza-aprendizaje en los niños de quinto de básica de la escuela de Educación Básica General Antonio Farfán, del cantón Cuenca, 2018.2019. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Licenciada en Ciencias de la Educación. Universidad Politécnica Salesiana. Sede Cuenca.: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17892/1/UPS-CT008469.pdf

Rosales, M. (2010). https://sites.google.com/site/laeducacionbaesicaenelecuador/

Hernandez Sampieri, R., Fernandez Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. (67a ed). McGraw-Hill

Senplades. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir. Plan Nacional del Buen Vivir: http://www.buenvivir.gob.ec/

UNESCO. (2010). INDICADORES UNESCO DE CULTURA PARA EL DESARROLLO., (pág. 52).

UNESCO. (2017). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana: <http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139030s.pdf.

Unidas, N. (2021). Consejo Económico y Social. New York.

Vigotsky. (1988). la educación y sus enseñanzas. Italia .

Wasik, B. &. (2001). Home visiting. Procedures for helping families. Thousand Oaks,CA: Sage.

Willcox, M. d. (2011). Factores de riesgo y protección para el rendimientoacadémico: Un estudio descriptivo en estudiantes de Psicología de una universidad privada. Revista Iberoamericana de Educación, 55(1), 1-9. .

Published

2023-07-07

How to Cite

Vera Moreira, B. L. ., & Fernández Sanabria, M. B. (2023). Family environment in the academic performance of students in the fourth year of the Flavio Alfaro Educational Unit N 52, Flavio Alfaro Canton, Manabí, Ecuador. Revista Qualitas, 26(26), 075 - 085. https://doi.org/10.55867/qual26.05

Issue

Section

EDUCACIÓN Y TIC'S

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.