Women and cinema in Ecuador: challenges to inclusion from a gender perspective

Authors

Keywords:

Cinema, Gender perspective, Women, Inclusion, Cultural policies

Abstract

The equal presence of women in art, as creators, is a complex and distant reality for most Latin American countries, and the case of Ecuador is not immune to this circumstance. From this perspective, the present proposal is articulated around the analysis of the feminine presence in the cinema, from two central approaches. On the one hand, the application of cultural policies to promote national production for a little more than a decade, and on the other, the limitations from the sociocultural construction of meaning, crossed by conceptions about gender, which limit the impact of those regulations in the inclusion of women as directors. In this sense, it is established as a premise the fact that the approval and implementation of legal standards from the public institutions do not mean an equitable access of men and women to the spaces of creation and distribution of their work. With this purpose, from the theoretical perspective of gender studies, a descriptive study is proposed that investigates not only the problem, but also the specific context in which it takes place. The analysis includes the cinematographic production from 2006 to 2016, decade that covers from the year of approval of the National Film Development Law, and a sufficient subsequent period to be able to take into account its long-term impact, understanding the creation and incidence of the norm as gradual processes of wide complexity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Constituyente. Constitución de la República del Ecuador, (2008).

Atala, M. (2012). Resurgimiento del cine ecuatoriano Nuevos Rollos. (tesis de grado, Universidad San Francisco de Quito, 2012), 39, repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3821.

Benavides, L. Ecuatorianidades’, representaciones e identidades locales y de la cultura popular en el cine nacional: Estudios de caso ‘Ratas, ratones y rateros’ y ‘A tus espaldas. Tesis de grado, Universidad de las Américas, 30, http://dspace.udla.edu.ec/bitstream/33000/5129/5/UDLA-EC-TPE-2016-07.pdf

Butler, J. (2001). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós, 59.

Carrrillo, B. (2015). La ineficacia normativa de la Ley de Fomento de cine nacional ha frenado el desarrollo cinematográfico del Ecuador. (tesis de grado, Universidad Central del Ecuador, 2015), 84, http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/5960/1/T-UCE-0013-Ab-115.pdf

Carrillo, D. (2015). La ineficacia normativa de la Ley de Fomento del Cine Nacional ha frenados el desarrollo cinematográfico del Ecuador. Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador, 39. www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/5960

El Telégrafo, (2016). Ley de Cine cumple 10 años con más de 40 filmes por estrenarse. Recuperado de, https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/cultura/7/leydecine-ecuador-cncine-cineecuatoriano.

Escalona, E, Zamora, F. (2018). Cine y género: un análisis de la representación de las mujeres en la producción ecuatoriana», Quito, Ecuador.

Instituto del Cine y la Creación Cinematográfica, (2017). Fortalecimiento de la industria fílmica y audiovisual ecuatoriana a través de su posicionamiento y promoción a nivel nacional e internacional. Proyecto, Quito.

Joan Scott, J. (1986). El género, una categoría útil para el análisis histórico, en El género: la construcción cultural de la diferencia sexual, México, 265-302.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres. Feminismo y cine, Madrid: Cátedra, 72.

Lamas, M. (1986). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México, 33.

Ley de Fomento del Cine Nacional (2006),de 3 de febrero, (Registro Oficial núm. 202).

Loaiza, V. y Gil E. (2015).Tras los pasos del Cine en Ecuador: la producción nacional y políticas de apoyo, ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación 6, no. 1: 56.

Pineda, E. (2018) El financiamiento en el cine de ficción en Ecuador desde la creación de la Ley de Cine y Factores que han impulsado su producción, (tesis de grado, Universidad de Las Américas, 2018), 85, dspace.udla.edu.ec/handle/33000/9160.

Simón, P. (2013) La mujer en el cine ecuatoriano. El espectador imaginario:. http://www.elespectadorimaginario.com/la-mujer-en-el-cine-ecuatoriano/.

Published

2021-06-07

How to Cite

Escalona Peña, M. K. ., & Zamora Aizaga, M. F. P. (2021). Women and cinema in Ecuador: challenges to inclusion from a gender perspective. Revista Qualitas, 21(21), 001 - 011. Retrieved from https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/79

Issue

Section

CIENCIAS JURÍDICAS, ARTE, CULTURA Y COMUNICACIÓN

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.